57. De voordelen van de nadelen

Het is de wereld op zijn kop: de Amerikaanse president Trump als redder van het klimaat! Wie heeft die zien aankomen? Want als Trumps beleid wordt doorgetrokken zoals hij nu is ingezet hebben we door een mondiale handelsoorlog een heleboel gevolgen. 

Als eerste de dumping van alle reeds verwerkte staal en aluminium (zie het artikel Staalsector blij, rest VS vreest ergste in Trouw van 2 juni 2018), waardoor we geen nieuw staal en aluminium meer hoeven te produceren: alles wat we al hebben zal worden gerecycled en wat er nu nog in de mijnen zit blijft daar ook. Verder zal de mondiale handelsoorlog die hierdoor ongeveer morgen gaat beginnen ervoor zorgen dat handel en industrie platgelegd gaan worden – behalve dan de wapenindustrie natuurlijk – waardoor we en masse ook weer minder grondstoffen verbruiken. Het toerisme ligt nu ook op zijn gat want reizen is voortaan levensgevaarlijk geworden. Dat legt de economie lam en verhindert de import van ziektes waar we door de te lage inentingsgraad toch al weer vatbaar voor zijn geworden, ziehier zowaar een positieve melding! Tenslotte komen uit oorlogen vele dodelijke slachtoffers voort, dat levert een reductie op van de schadelijkste diersoort op aarde: de mens. De behoefte aan energie zal gedecimeerd worden. Maar zal er ook nog iemand overblijven om daar blij om te zijn? Heeft Trump daar ook nog een scenario voor?

Ik heb horen zeggen dat Trump een buitengewoon intelligente man zou zijn. Zou hij dit allemaal vooraf hebben uitgebroed? Wat een meesterbrein! Hier kunnen al die series waar ik zo zwaar aan verslaafd ben geraakt nog een punt aan zuigen! Niets is zo gek als de waarheid, dat blijkt elke keer opnieuw. Ik vrees de dag dat die wijdverbreide verslaving aan series zal omslaan in een verslaving aan de werkelijkheid. Zullen we dan nog wel genoeg kranten hebben om alle mensen te informeren over wat er allemaal achter de schermen gebeurt? Ik voorzie een toename in de honger naar de echte verhalen, de werkelijke toedracht achter alle tweets en gekleurde berichtgeving. Laten we een wedstrijd uitschrijven: wie of wat gaat het medium worden dat antwoord geeft op alle vragen? Of hebben we dat allang? Het onderwijs zou het lezen van kranten vanaf de derde klas moeten invoeren: help met de analyse van diverse berichten op toon, inhoud, suggestie, perspectief, enz. Elke lesdag starten met een artikel! Wat voor wereld zou dat opleveren?