13. Professioneel of te stupide voor woorden? https://stopditlerarenregister.nl/

Je kunt ook niet eventjes je aandacht laten verslappen. Zo bedenkt een groepje leraren een register, in lijn met de registratie van advocaten en artsen, die de docentenberoepsgroep moet professionaliseren. Tot zover goede bedoelingen vanuit de juiste plek opgestart. Maar waarom willen wij ons vergelijken met artsen en advocaten? Waarom vergelijken wij ons niet met ministers of met astronauten? Waarom kunnen wij alleen maar “geprofessionaliseerd” worden door dit register?

Sinds 2012 bestaat de mogelijkheid om je als docent vrijwillig te registreren. Ik had een hoop positieve PR hierover over mij heen gekregen en besloot, naïef als ik nu eenmaal ben, mij ook in te schrijven. Daar ben ik vrij snel weer mee gestopt want je moet dan onder een zeer dwingende regie van dat document elke bevoegdheid, cursus, opleiding, bijscholing enz. uploaden. Alles wat je ooit hebt gedaan waarvan je geen bewijs meer hebt is dus vanaf nu officieel nooit gebeurd. Wat een vertrouwen. Ik zou bijna oproepen aan alle docenten om van werkelijk elke vergadering, werkbespreking, workshop en andere werkgerelateerde bijeenkomsten de agenda’s, notulen en bijlagen toe te voegen. Slibt dat hele systeem in een keer dicht en niemand die door de bomen nog het bos kan zien.

Verder begrijp ik niet zo goed waarom schoolleiders door het hele land niet massaal protesteren tegen deze motie van wantrouwen jegens hun managementoriale vaardigheden om geschikt en bevoegd personeel in te huren. Waarom zijn zij niet dodelijk beledigd over het feit dat zij kennelijk niet in staat zijn om een docent met bevoegdheid te onderscheiden van eentje zonder?

En dan heb ik het nog niet eens over de dubieuze gevolgen van dit register. Het vereist veel administratieve handelingen, het middel wordt weer een doel en gelukkig; ouders hebben nu nog meer mogelijkheden om de docent te vertellen hoe hij zijn werk moet doen:

Ouder: “Pietje vindt uw vak niet zo leuk, daarom begrijpt hij het niet en nu haalt hij onvoldoendes. U moet uw lessen leuker maken!”

Docent: “Goh mevrouw, wat een goed idee! Ik ga meteen een cursus “Hoe maak ik mijn lessen leuker” volgen. Ik sein u wel even in zodra ik het gehaald heb en dan kom ik bij u nog even een proeve van bekwaamheid tonen. Oja, en heeft u al gezien dat ik allang mijn vereiste bevoegdheden gehaald heb en dat ik intussen ook geleerd heb hoe ik mentorgesprekken moet voeren en hoe ik een goed praktikum opzet? Wat ben ik professioneel, he!”

Stem nu tegen! Ook als je niet voor de klas staat! HEEEEEEELP!